Tìm hiểu hệ thống kiểm soát lực kéo trên ô tô

Structure of traction control system

The TCS anti-traction control system is mounted on four wheels and measures the speed of each wheel while in operation, sharing the speed sensor with the anti-lock braking system ABS. ECU electronic control unit records the speed information of the wheel transmitted (on some high-end models, the traction control system is equipped with a separate ECU electronic control unit called ECU TCS).

The ECU analyzes data from speed sensors on the wheels while monitoring the actual speed of the vehicle and controlling the throttle and braking systems if one or more wheels rotate faster than the others. This process is carried out through a cable attached to an automatic traction control (ATC) valve.

The traction control system also contains many parts from other pre-installed safety systems, such as brake enforcers, accelerometers, body deviation sensors, sensors and actuators for the accelerator pedal system. In some cases, a vehicle control switch can be used to quickly turn the traction control system on and off.

How the traction control system works

The design of the traction control system is aimed at monitoring the wheels and sending a continuous signal to the ECU control system to monitor and determine the actual speed of each wheel.

When the control light flashes during operation, the driver knows that traction control technology is working and tries to prevent one or more wheels from spinning faster and causing instability. This is usually the case when the car accelerates rapidly through bends, forcing the wheels to slide horizontally and can pose a risk of accidents.

In this case, the vehicle’s traction control system recognizes the contact between the road surface and the wheels and quickly determines whether one or more wheels are spinning significantly faster than the others (usually in combination with another control unit, such as ABS modules. ).

Lúc này, ECU xử lý để áp dụng một lực phanh phù hợp vào vị trí đó và can thiệp vào hệ thống bướm ga bằng cách điều chỉnh hệ thống ga, hãm đánh lửa hoặc quá trình phun nhiên liệu. Từ đó, mô-men xoắn truyền tới bánh xe được giảm đến mức thích hợp, đưa xe về trạng thái ổn định và giảm thiểu hiện tượng trượt ngang gây ảnh hưởng đến sự an toàn của hành khách.

Để tránh mất kiểm soát, đảm bảo sự ổn định của thân xe và tối ưu hóa độ bám đường của lốp, hệ thống kiểm soát độ bám đường nên được bật trong hầu hết tình huống vận hành hàng ngày. Tuy nhiên, chủ xe có thể tạm thời tắt hệ thống này để xe tăng lực kéo khi đi trên đường có tuyết hoặc lầy lội.